Annonse

søndag 13. juni 2010

Flere ferieminner fra Spania

Vi besøkte noen kjente av oss som bor mer eller mindre fast i Spania. De har etter hvert opparbeida seg en flott hage. Jeg glemte selvfølgelig å ta med meg fotoapparatet da vi var der og det var helt blåst fra meg at jeg kunne brukt kamera på mobilen.

Vi var der altså helt i begynnelsen av juni og da var den mest intense blomstringen over, siden det er langt på sommeren der nå. Jeg gikk likevel mange runder i hagen. Det som alltid slår meg når jeg er på varmere steder, er at blomster vi knapt får til å overleve i vinduskarmen, eller kanskje kan få til som ettårig i hagen, vokser som store flerårige busker eller trær i varmen. Jeg er ikke så flink med navn og skal derfor ikke prøve på en oppramsing av hva som var i hagen.

Må likevel nevne Magnolia som det var mange knopper på. Én var i ferd med å springe ut. Knoppen var 8-10 cm høy og i fasong som et stort egg. Den dufta helt himmelsk! Dette er ikke typen som brukes her hjemme og som blomstrer på bar kvist, men en eller annen M. grandiflora med eviggrønne blader.

Har lånt dette bildet fra Wikipedia



De Spanske margarittene var nesten helt avblomstret og hadde masser av frø som jeg tok med meg en del av. Skal gjemme dem til våren. Synes det er litt sent å plante dem nå.

Ellers var bar vel denne hagen preg av at det er nordmenn som bor der. Masse blomster og planter som trenger mye vann. Ellers i de spanske hagene har jeg inntrykk av at det er mye palmer, kaktus og sukulenter som trenger lite vann. Var forsåvidt ikke fritt for palmer her heller. Daddelpalmene var med og selvfølgelig et oliventre.

Vi besøkte også denne hagen i november 2008. To mnd etter det holdt hele hagen, og husene også, på å gå med i en stor skogbrann. Med iherdig innsats gjennom en hel natt, greide de å begrense skadene til en stor 2 meter høy hekk og toppen av palmene. Naboen mista bilen sin... foruten mere av hagen. Palmene er i dag like fine, men hekken var så ødelagt at de måtte begynne på nytt. Nedenfor hagen står trærne fortsatt grå og livløse.

Jeg regner med det blir flere besøk i den hagen når vi bare kommer oss til Spania igjen

1 kommentar:

  1. Den Magnoliaen var nydelig. har vurdert om jeg skal kjøpe meg ett tre, men jeg blir ikke enig med meg selv hvilken type som har størst mulighet for å overleve, og heller ikke hvor jeg vil ha den.
    Tenker jeg venter til neste år.

    SvarSlett