Annonse

søndag 23. mai 2010

Stueplanter må også få sommerferie

I dag har jeg satt ut Appelsintreet mitt for å herde det til sola. Det er overskyet i dag, så det er bra, men det er litt kaldt. Under 10 grader når sola er helt borte. Men jeg må få herdet det i løpet av en uke for da reiser vi bort i 10 dager, og så lenge greier det seg ikke uten vann. Jeg får ta det inn til natta. Pleier vanligvis ikke sette det ut før det er 15 grader.


Jeg vet ikke helt hvor lenge jeg har hatt det. Det er vel ihvertfall 15 år siden jeg putta steinen i jorda. Det har ikke blomstret ennå, og ikke sikkert det gjør det heller, men det er ikke så viktig. Jeg har holdt på å ta livet av det mange ganger, men det kommet seg igjen hver gang.

Denne skulle også fått lufta seg litt i sommer, men den MÅ ha det litt varmere først. Det er en bananpalme og den liker ikke trekk. Den misstrives hver vinter i vinduet her, men når sola kommer livner den til. Bladene blir større og de strekker seg mot lyset.


Ellers har jeg en Pasjonsblomst som sturer i vinduskarmen. Den må vel også få litt frisk luft etterhvert.

I fjor prøvde jeg å sette ut en Monstera, men den likte seg ikke i sola, tross tilvenning. Den ble aldri helt det samme etterpå og i vinter greide jeg å ta livet av den i et forsøk på å bli kvitt alle Tripsene som gnafset i vei på bladene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar