Annonse

lørdag 27. mai 2017

Fornying av bed

Endelig er det blitt vår i Trøndelag. April og mai har vært veldig kalde så hagen har ikke kommet så lang. Jeg fikk lukt litt i begynnelsen av mai, men ellers har jeg ikke kommet igang med sesongen, før i dag. 

Dagens prosjekt er et bed på forsiden av huset, under vinduene i utleieleiligheten. Det har stått to store tujaer og en stor sypress her, men de ble fjernet for noen uker siden. Det ble ganske så tomt i bedet, så noe måtte gjøres.

Jeg fikk klipt buskene som er der og luka bort litt hestehov, løvetann og vassarve. En gammel Buskmure var helt tørr så den fikk jeg fjernet. Stubbene etter tuja og sypressen får stå. Jeg har ikke sjans til å få dem fjernet. Det tok meg to timer å rydde og en times tid å plante.

Jeg glemte å ta bilder før jeg begynt, men slik ble det etterpå:

 Øvers her ser vi den rosa Løyntnantshjerten som jeg planta her for snart 10 år siden. Videre oppover i skråningen står 4 små forvokste busker som var her da vi flytta inn. Jeg fikk klipt dem ganske bra tilbake, men mulig jeg skulle ha klipt dem enda mere ned.

3 hostaer har vært relativt bortgjemt bak de store buskene. Jeg håper de skal komme mer til sin rett nå. Én kan sees helt nede til høyre i dette bildet

Deler av bedet forfra. Helt til venstre og midt på dette bildet er de to siste Hostaene. Noen skrantende tulipanblader kan også sees her. Det siste bildet ble det desverre ikke noe av.

Hvis jeg ikke husker helt feil har jeg plantet to røde Solhatt, en hvit Orientvalmue, to bronsebladete Alunrot, en hvit Høstanemone, en hvit og en rosa Løyntnantshjerte, en blå Fjellflok, en hvit Stjerneskjerm, to mørkerøde Stokkroser, en blå Ridderspore, en blå Storhjelm og flere rosalilla Kantlobelia.

En gul tulipan kan sees på to av bildene. Til venstre for den rosa Løyntnantshjerten som står der fra før, er det flere tulipaner i gult og orange. Buskene i skråningen har rosa blomster og det er noe prydgress og blå Allium lenger oppe og til venstre. 

Dette bedet får veldig lite naturlig vanning, så jeg må virkelig passe på framover så alt overlever. Tror jeg må ta flere bilder av dette bedet også, men nå trenger rygg og knær hvile.

2 kommentarer:

  1. Gøy å være i gang, om det er tidlig eller sent på våren. Jeg planter egentlig hele sommeren jeg, for jeg kommer som regel over ett eller annet fint jeg vil ha i hagen :) Ha en fin kveld :)

    SvarSlett