Annonse

lørdag 12. november 2016

Innetid

Hagen ute har vært overlatt til seg selv denne sommeren. Huset har vært prioritert med oppussing av kjøkken og bad, og skifte av tak, undertakk og isolasjon. I tillegg har ikke sommerværet vært noe å skryte av, så det eneste vi har gjort er å klippe plen og bedene ble lukt på våren før stilaset rundt huset umuliggjorde den jobben for resten av sommeren.

Men det finnes andre ting å bruke tiden på enn utehagen. I dag har endelig orkideene mine fått seg en velfortjent ompotting. Mulig våren er et bedre tidspunkt, men nå hadde jeg anledning til å gjøre det.

Det er sikkert to år siden sist så her er det mye røtter som strekker seg opp og ut av krukka. Skal dette få plass igjen må jeg redusere røttene. Denne har også tydeligvis stått med samme side mot vinduet lenge, for hele planten har vokst mot ene siden og røttene mot andre siden. Og denne var ikke den eneste som så slik ut. 

   
Her er alt ute av potta.

Først må "jorda" bort

Så klipper jeg bort den nederste biten av 
stengelen som har gamle røtter

Da ble det litt mer håndterig

Nå er det plass i krukka.
På tide å fylle på med "jord"

Etterpå vanner jeg forsiktig
med svak orkidegjødsel

Det ser litt bedre ut nå :)
Ikke bare har røttene
fått plass nede i "jorda",
men hele planten står
riktig vei igjen














 Så mye røtter har jeg klipt 
bort fra 13 orkideer i dag

Og her er hele "gjengen" ferdig pottet om

Orkideene har blomstra bra i høst. Nå er det bare to igjen og her er den ene:

Da jeg var ferdig og hadde rydda opp, oppdaget jeg en liten en som jeg hadde glemt. Da var det bare å brette opp armene igjen og gi den samme spa-behandlingen som de andre. 

Nå er alle fornøyd :)

2 kommentarer:

  1. Interessant å se hvordan du gjør det. Jeg er ikke så flink med orkideer, men har en og annen av og til. Ha en fortsatt fin helg,
    hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende bok du har laget! God helg til deg også!

      Slett