Annonse

søndag 29. april 2018

Ny vår, nye muligheter

Her inne har det ikke skjedd stort siste året. Bedet som ble vist i siste innlegg ble ganske bra, men litt fullt. Noe døde fordi det havna i skyggen og noe ble flyttet. Men bilder ble det ikke. Kommer tilbake til det senere denne sesongen håper jeg. Men en ting har jeg bilde av: Peonen min blomstret for første gang i fjor. Den ene blomsten var nesten avblomstret da vi kom fra ferie, men rakk å ta bilde av den før den datt av:

Denne første hage-helga i 2018, har jeg brukt til å beskjære solbæra og til å rake plena.


Det tok meg 3 timer lørdag å beskjære 6 solbar og en stikkelsbær. Greinene lå så lavt at de ble barbert av gressklipperen i fjor. Det ble naturlignokk lite bær på de greinene og buskene gror igjen av gress fordi klipperen ikke kommer nær nok. Slik så det ut før jeg begynte:

Ene busken før og etter første runde med beskjæring:

En nybeskjært i forgrunnen. Den så lik ut med den som står bak før jeg begynte:

Det ble bra tilslutt. I tillegg til å få bort alle greiner som lå på bakken eller hang lavt, tynnet jeg greiner som gikk på tvers av busken, greiner som var døde eller gamle, noen som strakte seg alt for langt ut til siden, og generell tynning. Busken i forgrunnen er den samme som på de første bildene:

Stikkelsbærtreet fikk seg også en stuss:

Søndag var det tid for å rake plena. Siste gressklipping i fjor foregikk litt tidlig, så bladene hadde ikke ramla av trærne ennå. Derfor var det mye blader på plena nå. Jeg kunne brukt klipperen, men det er greit å få røska det opp litt. Klipperen får ikke tak i det som er trykt godt ned mellom gress og mose. Etter 6 1/2 time så det bl.a. slik ut. Grunnen til at det er så mørkt rundt buskene er at mosen løsna da jeg rakte og gresset har ikke kommet opp ennå:

På den øverste delen av plena er det ennå så vått at jeg valgte å bare rake rundt syrinen og innerst ved huset. Resten får vente ei ukes tid. Da er kanskje resten av snøen borte også:

Et par gule krokus har dukket opp i hagen og lyser lang vei:

Ellers er det lite i bedene ennå:

Men dødt er det ikke:

Om et par dager er det en fridag midt i uka. Da skal jeg renske opp i bedene. Hvis kroppen vil. Ble en skikkelig treningsøkt denne helga. Kjenner stølheten sniker seg innpå.

For mindre oppdateringer framover, se "Hagen på Lynghaugen" på Facebook.

Ha en flott våruke der ute!

1 kommentar:

  1. Nå fant jeg bilder fra forige gang solbærbuskene ble klipt. Det er faktisk 6 år siden,så det var på tide

    SvarSlett